Äntligen framme!

Och äntligen var vi framme. En resa med mycket (!!!) väntan, försenade flyg, missade flyg, hotell på Arlanda, hotell i Etiopien, oklarheter, hungriga, sena nätter och tidiga mornar samt ett förlorat bagage men äntligen kom vi fram till Sydafrika. Vi fick ett fint “afrikanskt” bemötande på flygplatsen utav en anställd i verksamheten och allt kändes bra. En ca 1 timmes bilresa genom ett fint landskap och vi kom fram till vårt nuvarande hem.

2 glada volontärer fanns redan på plats och visade oss runt i vårt hus. Lite mat och sedan läggdags för att orka med tre introduktionsdagar.

Idag var tredje och sista dagen för introduktion. Tack och lov! Korvstoppning kan man kalla det. Vi har även fått leka med barnen för att vara med och se hur de jobbar!. Det första de gjorde när de såg oss första gången var att springa fram och krama oss och ville sitta i våra knän. De petade och klappade vår bleka hy.

Vi är 6 volontärer som jobbar här och som bor i samma hus vilket är jättekul. Vi kommer göra mycket roligt tillsammans! Igår var vi nere vid stranden och kollade och även inne i en butik och handlade lite mat. Idag bakade Johanna och Julia en kladdkaka som vi åt med glass, MVG! Vädret bjuder på runt 27 grader och sol vilket är lagom. Lite svettigt att jobba men så skönt att gå i flipflopp, shorts och linne. Sitta i solen kan man göra, men inte mer än 30 min. Då blir man en kräfta. Jag har testat! Vi “övningskörde” även idag som vi var tvungna att göra för att få köra på barnen till och från skolan samt andra resor. Här kör de på vänster sida av vägen samt lite galnare än vad vi svenskar gör men vi blev godkända som tur var. Haha! På våran “övningskörningsrunda” fick vi en mersmak av vad detta landet har att erbjuda och vi var alla överens om att vi vill göra många utflykter på våra lediga dagar framöver.

Förövrigt mår jag bra och trivs toppen! Sydafrikaner är fantastiska, de jag har mött iaf 😉 Alltid glada och skojjiga och släpper loss! Har en magkänsla av att dessa fem månader kommer bli bra.

På återseende!

utsiktEn bild från vår balkong