Bokomslag - Avslutande del om de skeva mansbilderna

Henrik Bromander

”Bara En Kram” (2017)

Utgivning: Atlas

Avslutande del om de skeva mansbilderna

Riv Alla Tempel (2014), Vän Av Ordning (2016) och så den avslutande delen Bara En Kram i Bromanders trilogi om maskulinitet. När vi nu får lära känna Jens Svanström verkar han först vara en diametralt motsatt person jämfört med den inåtvände muskelbyggaren Johan eller det högerextrema nättrollet Joel som gestaltade huvudpersoner i de två föregående böckerna.

Jens har gjort sig ett namn inom Göteborgs indieklubb-värld men når ett betydligt större omnämnande när hans feministiska krönikor i gratistidningen Replik blir virala och får stor uppskattning. Men under den förment fina ytan bubblar det tveksamma, det vridna och det förkastliga. Bromander har tidigare skildrat individers dubbelhet på ett mycket övertygande sätt och även om det är lite mer subtilt denna gång så blir flera av de som rör sig runt Jens självcentrerade universum utnyttjade av honom på ett sätt som rimmar väldigt illa med hans feministiska skriverier.

Jag är lite kluven till Bara En Kram. Själva inramningen där någon (vilket i förlängningen blir jag som läsare) hittar huvudpersonens dator och sen börjar läsa hans dagbok, respektive den roman om en serievåldtäktsman som Jens skriver på, är inte helt lyckad och känns lite platt. Storyn är inte heller lika direkt och rakt-på som hans tidigare romaner vilket gör att läsandet tappar lite fart. Samtidigt är huvudpersonen väl så skrämmande som de mer extrema gestalterna i de andra böckerna och diskrepansen mellan vad Jens skriver och vad han sen ändå går tvärtemot i sitt handlande får författaren fram på ett bra sätt.