Omslag - Blandad kompott

Scorpions

”Savage Amusement” (1988/2015)

Skivbolag: BMG/Border

Blandad kompott

När vi nu kommit till den sista av tyskarnas 80-tals-plattor konstaterar man såhär i efterhand att det är lite liknande problem som ett flertal andra gamla hårdrocksband hade vid den tiden. Riktigt stora framgångar skulle följas upp, i detta fall både Love At First Sting (1984) och den väldigt stabila liveplattan World Wide Live (1985), och det samtidigt som många fattat tycke för nyare och ännu hårdare tongångar.  Försöken att både vara moderna och ändå inte tappa de gamla fansen gick exempelvis kapitalt illa för Kiss där deras plattor från samma tid är närmast omöjliga att gilla i nuläget om man inte adderar rågade skopor med nostalgi. Savage Amusement är inte alls lika bedrövligt även om det ärligt talat är på tok för många låtar som mest känns som parenteser i Scorpionshistorien. Som den platta Every Minute Every Day, mediokra When Passion Rules The Game eller Love On The Run som känns som ett malplacerat försök att få till lite mer ös.

Fast å andra sidan är Media Overkill fortfarande rätt schysst, öppnande Don’t Stop At The Top stabil och framförallt Rhythm Of Love kvalar lätt in som en av bandets vassare halvballader. Bland bonuslåtarna sticker Fast And Furious ut med ett elakt ettrigt riff och det är förvånande att de inte gjorde mer med denna demo. Klart intressantast med detta släpp är den sevärda dokumentären To Russia With Love And Other Savage Amusements som behandlar Sovjetbesöket som första rockband från väst 1988. Dessutom innehåller DVDn fyra musikvideor samt intervjuer med medlemmarna om skivans historia.