Pretty Things, The

”Bouquets From A Cloudy Sky – The Complete Pretty Things Collection” (2015)

Skivbolag: Madfish/No Other

En generös box från ett spännande band

Det brittiska bandet The Pretty Things bildades 1963 och lite sent påtänkt är de nu aktuella med en femtioårsjubilerande deluxe-bok som såklart får det att vattnas i munnen och är lite som manna från himlen om man är sugen på gammal rhythm & blues och/eller psykedelia som inte går av för hackor.

Vad innehåller då denna? Samtliga elva studioalbum med fyrtio två bonuslåtar, ett par bonus-cd med rariteter vilket ju brukar vara en omskrivning för gammal skåpmat såsom demos, alternativa tolkningar etc och två stycken dvder med dokumentär och intervjuer. Dessutom innehåller boxen en tiotums vinyl, en hundrasidig bok samt något slags familjeträdsposter.

En box limiterad till 2000 exemplar som för närvarande går loss på etthundratjugofem brittiska pund, eller drygt ettusen femhundra svenska kronor.

Har jag boxen? Nej. Har jag merparten av boxen, eller åtminstone alla skivorna med bonuslåtar? Nej. Jag som med min recension förväntas göra lite reklam för denna produkt har fått nöja mig med en femtonlåtars promoplatta där det demonstreras lite vilka låtar som man har att vänta. Som några av bonuslåtarna från de olika albumen, två låtar från rariteterna och fem låtar från de ordinarie plattorna. Bra grejer såklart. Klart extra kul med den riktigt sköna bonuslåten Defecting Grey och en livetagning på Alexander som hämtats från rariteterna. Att Pretty Things gjort både hejdlöst bra låtar och en del inte alls lika bra visste jag sen innan. Att boxen ter sig klart lockande rent visuellt är det ju inte heller något snack om, men om den är värd sina femtonhundra kronor är med det lilla förhandsmaterial jag fått nästan omöjligt att svara på.