Omslag - En guldgruva för samlare

Bo Öfwerlund

Bo Öfwerlund

”En Värld Av Filmisar – Illustrerad Samlarguide Över Våra Älskade filmstjärnor!” (2018)

Förlag: Premium Publishing

En guldgruva för samlare

Med undertiteln. ”Filmisar sålda i Sverige 1950-1980 komplett med värderingsguide” så förstår man att det är en bok av extraordinärt utförande som man kommer att få ta del av. Det går ju inte att komma ifrån att detta är ett nörderi-projekt av rang och jag utgår ifrån att man har en lite extra utvecklad samlar-gen för att till fullo kunna uppskatta Öfwerlunds ambitiösa kulturgärning. I runt fem år har han sammanställt denna tvåkilos stiliga samlarguide och då ligger ett långt och troget samlande till grund för hans noggranna redogörelser.

Under dessa år kom det totalt 106 olika filmisserier i Sverige där förutom filmstjärnor även popmusiker fanns representerade. Jag har inte (ännu) samlat på denna typ av kort, även om i främsta hand popbilderna från 70-talet med bland andra Alice Cooper, Sweet, Kiss och Status Quo onekligen lockar en hel del. I boken är det också främst där jag er noggrant går igenom listorna och kollar vad som finns, och hur stor sannolikhet det är att jag skulle stöta på dem vid någon kommande loppis-runda.

För samlaren är detta en fantastisk guide där man enkelt kan se över sina luckor i de olika serierna och strukturera upp sitt letande. Jag tycker det är roligast att läsa de intervjuer som gjorts med diverse personer om deras förhållande till fenomenet. Men att stanna upp lite extra inför den omåttligt populäre Elvis Presley eller den hett eftertraktade Brigitte Bardot gör ju också att tiden gärna försvinner iväg. Slutligen framhåller jag även reportaget om Gunnar och Margit Rejving som med sitt förlag Cumulus var starkt bidragande till den explosion av bilder som gavs ut under de åren.