Omslag - Ett melodiöst Black Sabbath med tydligt kristet budskap

All For The King

”All For The King” (2017)

Skivbolag: Connection

Ett melodiöst Black Sabbath med tydligt kristet budskap

Det är något visst med nystartade band där medlemmarna reda passerat de sena ungdomsåren och hunnit samla på sig erfarenhet från olika håll. I den färska konstellationen AFTK hittar vi Erik Tilling (gitarr) som släppt ett stort antal skivor i eget namn, sångaren Richard Hulteke (Empire 21), trummisen Richard Tonyson (Captain Crow) och Johan Tjernström (Ole Börud) på bas. Ett rutinerat manskap alltså vilket även hörs på deras purfärska självbetitlade debutalbum.

Enligt egen uppgift spelar de apologetisk hårdrock som enklast kan beskrivas med melodiös Black Sabbath med ett mycket tydligt kristet budskap när det kommer till texterna. Ett flertal komponenter är riktigt bra och ett högre betyg var klart under övervägande (och ärligt talat har jag inte helt kunnat bestämma mig än). Mycket imponerad av Hultekes sånginsatser och de tunga riffen som i sina bästa stunder för tankarna till den hårdare rockens förnämaste utpost under ledning av Tony Iommi. Då jag själv delar bandets kristna tro uppskattar jag även texterna som är både välskrivna och överensstämmande med vad jag tycker. Det enda jag känner att jag saknar är lite mer tryck i refrängerna. Visst finns det undantag – som i titellåten – men överlag blir de lite för melodiösa för min smak och det tunga sjuttiotalshårdrockssoundet låter plötsligt som ett lite försiktigare åttiotal. Likafullt tycker jag All For The King släppt en riktigt skön skiva med hög ambitionsnivå, bra produktion och ett gäng schyssta låtar där Not Ashamed är en av dem som sticker ut lite extra.