Omslag - Familjeband och girighet

Henrik Tamm

Henrik Tamm

”Ninja Timmy Och Staden Av Is” (2018)

Förlag: Bonnier Carlsen

Familjeband och girighet

I Ninja Timmy Och De Förlorade Sångernas Kammare (2017) får Timmy äntligen kontakt med sin pappa Vincent. Denna nya bok, den femte i ordningen, börjar med att Vincent berättar för Timmy om hans mamma Jasmine. Det sista man hörde från henne var att hon skulle bege sig till Vitlandet och staden av is, Frisburg. Även om det till och med är osäkert att den staden ens existerar bestämmer sig Timmy för att åka och leta efter henne. Tillsammans med vännerna Flores och Molly åker han luftskepp. En resa som tar många veckor.

När de väl kommer fram märker de genast att något är på tok. Isen håller på att smälta. De stöter på snöleoparden Gregor som sorgset berättar att pingvinerna borrar efter olja och att både luften och vattnet håller på att helt förstöras. När Timmy får träffa drottning Rebecka kan hon meddela att Jasmine begett sig norrut tillsammans med en större grupp för att se hur långt förödelsen spridit sig. Timmy och de andra bestämmer sig för att ta luftskeppet och fortsätta letandet. På vägen får de se hur fabrikerna med sina stora borrar spyr ut gifter och de kan inte låta det hända. Plötsligt får den inplanerade resan mer än en uppgift.

Henrik Tamm har återigen skrivit, och illustrerat, en väldigt bra bok för de yngre läsarna. En bok om familjeband, vänskap och strapatser men också om miljöförstöring och dess konsekvenser som ju är ett viktigt och aktuellt ämne för såväl yngre som äldre. I beskrivningen av baron von Stump – som bland annat är ledare för pingvinerna – framträder en riktig slipad och egoistisk industripamp. ”I von Stump-familjen var det självklart att i strävan efter rikedom så var allt tillåtet. Inga regler gällde. Livet var en tävling och den som var rikast i slutändan vann… Man måste slåss, vara redo att trampa på andra för att själv slippa bli trampad på. Det gällde att alltid se om sitt eget hus först, andras behov var ett senare bekymmer. Sådan var von Stumps övertygelse.” Timmy och de andra blir tvungna att göra motstånd mot den hala typen och hans girighet. Ett motstånd som både vi äldre läsare och de yngre otvivelaktigt också behöver axla.