Paul Dianno

”The Beast Arises” (2014)

Skivbolag: Metal Mind Productions

För de allra mest inbitna samlarna

Jag såg Paul Dianno live för ett par tre år sen och i minnet lever tillställningen kvar som en ganska kul spelning av nostalgiska skäl där jag äntligen fick höra de tidiga Iron Maiden-låtarna med den vokalist som sjöng på plattorna. Han såg rejält sliten ut, men det lät åtminstone skapligt; som jag minns det i alla fall.

Den nionde april 2014 stod han på scen i Krakow, Polen tillsammans med ett ungt polskt kompband och betade av sjutton låtar. Hela tretton av dessa hämtades från de två första Iron Maiden-skivorna, en låt från Battlezones Children Of Madness (1987), två låtar från Killers debut Murder One (1992) samt en avslutande Ramones-cover med Blitzkrieg Bop. Som upplagt för nostalgi alltså när allt som presenterades var minst tjugo år gammalt.

Bandet låter helt okej och i framförallt de båda instrumentala låtarna Genghis Kahn och Transylvania är det inte alls illa. Tyvärr kan man inte säga detsamma om Diannos prestation. Han kraxar, kacklar, gurglar och ylar om vartannat och dessutom kommer han fel så ofta att det är mer anmärkningsvärt när det låter någotsånär än när det rent av låter helt bedrövligt. Hur man tänkte när man bestämde sig för att faktiskt ge ut detta är en gåta och att vokalisten själv gav sitt godkännande blir jag inte heller klok på. Av allt Iron Maiden relaterat jag någonsin hört (ja, till och med Anton Maiden underhållande tongångar är roligare) är DVDn The Beast Arises defintivt det jag klarar mig bäst utan och vore det inte för att bandet gör bra ifrån sig vore betyget ännu lägre.