Omslag - Fortfarande väldigt bra

Ransom Riggs

Ransom Riggs

”Dagarnas Karta – Fjärde Boken Om Miss Peregrines Besynnerliga Barn” (2019)

Förlag: Rabén & Sjögren

Fortfarande väldigt bra

Sen jag först kom i kontakt med Ransom Riggs författarskap i samband med den första boken om den besynnerliga barnen 2012 har det stått klart att han är något alldeles extra. Av de tusentals böcker jag läst genom åren är det inte så många som jag känt att jag vill läsa om, som jag fortfarande tipsar bekanta om och som jag starkt tänker rekommendera mina barn att någon gång läsa. Ur min synvinkel är de fyra böcker som (hittills) kommit uppe i samma nivå som Tolkien och Harry Potter och det var riktigt kul att överraskas av en fjärde bok. Hade fått för mig att det endast skulle bli tre, men skönt att jag hade fel.

I Dagarnas Karta försöker Jacob anpassa sig till det vanliga livet i villaförorten i Florida efter att han lämnat sina vänner i Devil´s Acre. Ingen tror på vad han varit med om och inte minst hans föräldrar är väldigt bekymrade. När så Alma LeFay Peregrine och de besynnerliga barnen kommer till hans hem för att prata med hans pappa kastas allt på ända. Av någon anledning kan de nu stanna i den vanliga världen då åldrandet stoppats. Detta blir upptakten till en spännande resa där Jacob får veta mer om sin framlidne morfar Abe och hans viktiga uppgift som tomgastjägare. En resa som inte alls följer miss Peregrines planer och både Jacob och de andra svävar i stor fara.

Storyn håller fortfarande, karaktärerna är minnesvärda och gillar man de andra böckerna (vilket man såklart gör om man läst dem) så lär man inte bli besviken. Inte fullt lika fascinerande foto som i de tidigare böckerna och till viss del har nyhetens behag lagt sig. Trots det är Dagarnas Karta väldigt bra.