Omslag - Gottigheter från den brittiska bluesexplosionen

Joe Bonamassa

”British Blues Explosion – Live” (2018)

Skivbolag: J&R Adventures/Provogue/Mascot

Gottigheter från den brittiska bluesexplosionen

Som bekant har den produktive Joe Bonamassa hela tiden nya projekt på gång och det verkar även som att han ständigt och jämt har en aktuell skiva eller DVD att saluföra samtidigt som han turnerar en hel del. Jag är verkligen inte stormförtjust i allt han pysslar med men visst finns det guldkorn. Denna dubbla DVD hör till den senare kategorin. Under 2016 gjorde han en femdagars turnévända i Storbritannien där de brittiska blueshjältarna hyllades. Den sjunde juli spelade han på The old  royal naval college i Greenwich London på tillställningen Greenwich Music Time.

Kalaset filmades och finns att beskåda på en fullmatad tvådiskars DVD där den första innehåller konserten och den andra bjussar på bonusmaterial där jag främst gillar Mick Walls informativa bidrag och när Joe lirar Taxman på the Cavern Club.

Men det är disk ett som är den stora behållningen. Det börjar med en dokumentär inledning som introducerar den brittiska bluesexplosionen med i synnerhet Jeff Beck, Jimmy Page och Eric Clapton i huvudrollen. Därefter börjar Joe och det ohemult tighta bandet lira låtar av desamma. Som Becks Spanish Boots, Led Zeppelins Boogie With Stu, Creams SWLABR och en hel del annat gottigottgott från den gyllene eran i brittiskt musikliv. Visst, som så ofta förr när det kommer till mitt förhållande till Bonamassa så gränsar det ibland till gitarristisk korvstoppning, fast samtidigt gillar jag mycket av det som framförs skarpt. Onekligen hade det varit lite roligare med en show som utspelat sig något senare på kvällen för maken till stelare publik får man leta rätt länge efter. Men det kan ju verkligen inte bandet lastas för då de gör riktigt bra ifrån sig.