Omslag - Håller fortfarande måttet

Keith Richards

”Talk Is Cheap” (1988/2019)

Skivbolag: BMG/Border

Håller fortfarande måttet

Rolling Stones släppte den halvhjärtade Dirty Work (1986). Å ena sidan en återgång till mer rock men å andra sidan var stämningen i bandet inget vidare och det lutade kraftigt åt en mer permanent splittring. Mick följde upp sin solodebut med Primitive Cool (1987) och ville hellre turnera med den än med Stones varpå Keith bestämde sig för att även han skulle prova vingarna på egen hand.

Tillsammans med trummisen Steve Jordan (som även var med och skrev låtar och producerade) bildade han X-Pensive Winos där gitarristen Waddy Wachtel, basisten Charley Drayton, saxofonisten Bobby Keys och Keyboardisten Ivan Neville ingick. Slutresultatet kom ut under eget namn för Keith och debuten Talk Is Cheap finns nu i en remastrad nypressad 30-årsjubileumsutgåva. Som brukligt är nuförtiden så kan man fritt välja mellan cd, lp och digital variant och vet man med sig att intresset är större än för gängse lyssnare finns det även en deluxe-box och en super deluxe box att tillgå. Denna recension bygger på lyssnande av vinylen så innehållet i de olika box-varianterna behandlas inte.

Plattan var uppskattad när den kom och håller fortfarande måttet. Kollar man bakåt så ter den sig som den starkaste Rolling Stones-relaterade (bandet inräknat) skivan sen Tattoo You (1981) även om det finns flera vassa stunder även på Undercover (1983). Jämfört med Jaggers soloplattor så drar Richards tveklöst det längsta strået och de närmast patenterade Richards-riffen gör ju verkligen sitt till. Det låter lekfullt och genomarbetat och oavsett om det är rock ’n’ roll ös som i Whip It Up eller mer soulfyllt som i min favorit Make No Mistake så borde man gilla detta oavsett hur intresserad man är av Stones i övrigt.