Omslag - Handfast och utan pekpinnar

Filippa Gagnér Jennetag (red), Susanne Tell & Jan Beskow

”Handbok För Livskämpar – Till Dig Som Inte Vet Om Du Orkar Leva” (2018)

Förlag: Libiris Förlag

Handfast och utan pekpinnar

Detta är en bok för den som mår dåligt, ja kanske till och med riktigt dåligt. Så dåligt att tankarna på att ge upp och avsluta livskampen finns där ibland, ofta eller alltid. Det är en lättillgänglig och handfast vägledning för den som plågas av suicidalitet och självmordstankar. Det är även en bok för närstående som ofta står både handfallna och oroliga utan att veta vad de ska ta sig till.

De tre författarna har stor erfarenhet av ämnet. Dels genom egna erfarenheter av självmordstankar och försök och dels genom sina arbeten. När de själva mådde som allra värst hade de haft nytta av denna bok, och hoppas därför att den kan vara till hjälp för andra som är i samma situation nu som de var då.

Du är inte ensam. Det kommer ny kraft. Det finns en framtid också för dig. Dessa tre meningar kan sägas vara bokens huvudbudskap. Vidare finns många tips vart man kan vända sig, här finns metoder för att jobba med tankefällor, problemlösning, känsloidentifiering och mycket mer.

Alla drabbas vi någon gång av psykiskt dåligt mående. För en del är det allvarligare än andra och med största sannolikhet kommer man någon gång stöta på någon i sin närhet som verkligen kämpar för livet. Boken har därmed ett väldigt viktigt syfte att fylla och den borde ha sin självklara plats på skolor, arbetsplatser och föreningslokaler likväl som hemma. Här skrivs utan pekpinnar och skuldbeläggande. Istället är det ett nyfiket utforskande efter fungerande hjälpstrategier och hur närstående kan vara stöttande och hjälpande. De skriver i boken att ”Ett stort problem kan ofta ha många små lösningar.” och jag tror definitivt att de har rätt i det.