Omslag - Industriell singer/songwriterpop av passiv-aggressivt snitt

KC Baby

”Lila Blå” (2018)

Skivbolag: Fanfar!/Border

Industriell singer/songwriterpop av passiv-aggressivt snitt

Det var några år sen Conny Nimmersjö var på tapeten solomässigt. Kajsa Magnarsson pysslar tydligen med ljudkonst och henne har jag inte haft någon större koll (läs ingen som helst) på. Istället för att köra på varsitt håll bestämde de sig för gemensamma äventyr under namnet KC Baby och den debuten har vi nu här.

Nog fanns det en inledande oro att Nimmersjö skulle hålla fast vid den falsettspäckade sång som tyvärr gjorde att Tänk nyss var här så trevligt (2015) knappt fått någon speltid alls här hemma. Glädjande nog har det tonläget valts bort till förmån för en djupare röst som passar ypperligt mot Kajsas ljusare dito. Musikaliskt är det spännande och kan väl närmast beskrivas som industriell singer/songwriter vispop. Tänk en blandning mellan Säkert! och Sällskapet och dra ner tempot en aning så är du i trakterna. Trakter som är helt fantastiska om du frågar mig.

I pressreleasen beskrivs KC Babys musik som passiv-aggressiv, vilket är en helt klockren beskrivning. Det är sparsamt instrumenterat med rösterna i förgrunden. Texterna framkommer alltså starkt och det är ju inte så dumt i de fall dessa är välskrivna. Jag gillar svärtan i rader som ”Och det regnar, och det snöar. Det e mörkt. Mitt fönster är skitigt. Det e ditt fel. Allt e ditt fel.” (ur Kungen Av De Dumma). Oavsett om det är omedvetet eller ej så blir det snudd på ännu bättre när det är subtilt illavarslande som i raderna ”om det kliar så klia tillbaka.” (ur Klia Tillbaka). Känslan i rösten griper tag och det är rysande bra.

För att dra det ännu längre så är det allra bäst när texten är positiv som i Bra Bättre. ”Vi bränner ner allt men det e okej. För det kommer bli bra, det kommer bli bättre. Jag kan trösta dig.” Samtidigt är det musikaliskt mörkt som botten av gruva och både gitarr och röster skär som en vacker kniv rakt in i hjärtat.

En av årets största överraskningar och jag hoppas att samarbetet håller i sig även framåt.