Bokomslag - Läskande och lite för klurigt

Davide Del Gatto & Kristina Gustfsson

”Supersallad – Smakrik Och Säsongsanpassad” (2017)

Utgivning: Norstedts

Läskande och lite för klurigt

Det där med maten; så svårt det är. Åtminstone för mig blir det ofta ett stort glapp mellan vad jag tänker/vill tillaga och äta och vad som jag sen rent faktiskt får i mig. Så många parametrar att hålla reda på – gott, nyttigt, lättlagat, enkelt, söndagsfint, fyllt av energi osv – att jag ofta tappar bort mig själv längs vägen och märker att jag sitter där med stuvade makaroner och korv eller färdigköpt pyttipanna ännu en gång.

Ambitionen att äta lite nyttigare, lite roligare, lite mer säsongsanpassat och samtidigt få i sig tillräckligt med energi för långa motionspass finns där absolut och jag tänkte att Davides och Kristinas bok skulle vara en bra hjälp på vägen. Till vardags håller de till i London där de från sitt matstånd serverar supersallader, eller savage salads, med det där lilla extra. I denna bok bjuder de på femtio recept plus ytterligare ett kapitel med dessingar och såser. Det ser vansinnigt gott ut på bilderna, det låter gott och visst finns här en hel del tips att hämta. Men samtidigt är det lite för mycket klurigheter för att jag faktiskt ska få till det i vardagen. Ta bara en sallad som Ricotta- och sultanfyllda zucchiniblommor, vattenkrasse och sesamfrön. Ärligt talat har jag rejält dålig koll på samtliga av de ingredienserna utom sesamfrön som jag säkert fått i mig via någon fralla, och bara att sköta inhandlingen skulle bli ett rejält företag. Annat är såklart lite smidigare och förhoppningsvis kommer några av de förmodat smarriga recepten ingå i familjens mer återkommande rätter framöver.