Omslag - Många plustecken

Rome

”The Hyperion Machine” (2016)

Skivbolag: Trisol/Sound Pollution/EHPR

Många plustecken

Som ett lyckat sammanträffande dimper denna skiva ner i postlådan i samma veva som ett efterlängtat paket av gamla utgångna neofolk/dark ambient-artister från det nedlagda säregna bolaget Cold Meat Industry också hittar hem till mig. Luxemburgs Jerome Reuter i projektet Rome drar det inte lika mycket till sin spets utan inkorporerar mer pop/rock och landar således i ganska tillgänglig neofolk. Med tanke på min vurm för Thåström skulle man kunna tro att hans inhopp i låten Stillwell, eller bonuscovern på Fan Fan Fan i svengelsk tappning ligger bakom min förtjusning. Visst, det hjälper såklart till men The Hyperion Machine är onekligen en riktigt stark platta alldeles oavsett. Den mörka rösten, elektroniken och de akustiska gitarrerna, den strålande produktionen och de vackra melodierna. Ja, plustecknen är många och skivan kommer fortsätta gå varm ett bra tag till.