Omslag - Mycket rock, mycket mat

Anders Tegner

Anders Tegner

”Ät som En Rockstjärna” (2017)

Förlag: Bokfabriken

Mycket rock, mycket mat

Man kan som bekant äta som en häst, som en mus eller i sämre fall som en gris. Vill man vidga vyerna så spanar man förslagsvis in Anders Tengners kokbok. Den bygger på en resa han gjorde till den amerikanska västkusten i våras där han lagade mat med diverse rockstjärnor. Det hela mynnade dels ut i radioprogrammet Rockmat och dels i denna bok.

Det är en rolig bok. Det är också en mycket spretig bok som varvar alla möjliga recept med bilder hämtade från Tegners glansdagar som rockjournalist. Jag, som är mer intresserad av musik än av mat, tycker såklart att det är kul att se gamla foton på Kiss, Rob Halford, Vince Neil och så vidare och tycker att det lättar upp bland alla rätter som förvisso ser väldigt goda ut på bilderna. Givetvis är det ett stort plus i kanten från min sida att Tengner ägnar ett helt uppslag åt semlan. ”Semlor kan vara det godaste bakverk som finns. De är omöjliga att motstå. Beroendeframkallande.” Ja, tydligare kan det inte sägas. Jag håller helt med.

Författaren har valt rätter som han själv gillar, lagat maten hemmavid och själv fotograferat. På hans menyer står sällan vegetariska anrättningar eller inslag av fisk. Därför blir det mestadels kött i boken Sen snackas det lite mat varvat med rock med några olika rockstjärnor; Alice Cooper, Mikkey Dee, Lita Ford, Eric Singer och Roger Glover och det blir rätt kul läsning.

I boken finns även en restaurangguide till mat i Hollywood och New York och det känns väl lite överkurs då jag troligen inte kommer åka dit. Skulle det någon gång bli av är det ju inte alls säkert att de restauranger som listats i denna bok finns kvar.

På det stora hela är detta en kul bok som är perfekt att ge bort till någon med intresse av (hård)rock och mat, gärna i kombination, eller varför inte införskaffa ett ex till sig själv?