Omslag - Nytt äventyr längs vägarna

Dekius Lack

Dekius Lack

”När Natten Kommer Är Vägarna Mina” (2017)

Förlag: Bakhåll

Nytt äventyr längs vägarna

I en tidningsartikel tidigare i veckan läste jag att ungefär var femte person i Sverige då och då knyter på sig löparskorna. Ett stort folkligt intresse alltså, vilket skulle kunna innebära att det ligger Dekius-böcker under många granar alldeles strax. I och för sig är det väl säkert bara en handfull som avverkar mil i den utsträckning som författaren berättar om i Springa Med Vingar (2016) eller i hans senaste bok som går i samma stil.

Kristoffer har blivit bjuden till Marys bröllop i Salzburg. Han och Karin har precis skilt sig. Hon fick lägenheten och han har i princip inget annat kvar än löpningen och bestämmer sig därför för att springa till bröllopet. Det är en rejäl bit mellan Lund och Salzburg och han sätter ut en annons för att få sällskap de etthundratjugo milen. Av de fyrtiotre som svarar på annonsen sorterar Kristoffer ut fem som verkar lämpliga, men det slutar med att ingen finns kvar. Ingen förutom den förmodat galne polacken Zarek som dock bestämt sig för att simma över Östersund först, och sen springa ikapp.

Kristoffer börjar alltså själv. Men det blir ingen vidare start då han redan på färjan mellan Trelleborg och Sassnitz blir rånad på alla pengar utom fyrtio euro. De tre veckorna blir en kamp. Mot tiden, mot kroppens begränsningar, mot sömnen och inte minst mot maten då fyrtio euro är långtifrån tillräckligt. Han får tigga, leta i containrar, smyga sin på hotell och stjäla till sig en dusch och i bästa fall en frukostbuffé samt förlita sig på folks välvilja under tiden. När ingen annan råd finns blir det till att springa sig genom nätterna för att åtminstone hålla värmen.

Precis som i den förra boken är det en härligt händelsefull roman som lockar till att ge sig ut på löparstråt. Karaktärerna känns i flera av fallen igen från den förra boken, men det blir även nya bekantskaper längs vägarna. Det blir även en hel del grubblande och författaren lyckas väldigt väl med att ge trovärdighet åt berättandet och även om jag inser att det högst sannolikt aldrig kommer bli något liknande äventyr för min del så kan jag ändå konstatera att min träningsdagbok uppvisar betydligt fler kilometer per vecka än före läsningen av boken.