Omslag - Riktigt skoj att de är tillbaka

Galactic Cowboys

”Long Way Back To The Moon” (2017)

Skivbolag: Music Theories/Mascot

Riktigt skoj att de är tillbaka

Nu var det så länge sen. Minns det (nästan) som igår när jag och kompisen skulle åka upp till Göteborg och kolla på King’s X och Galactic Cowboys som skulle dela scen. Minnet sviktar, men jag tror det var i samband med att de förstnämnda släppte Tape Head (1998) och GC var under samma år aktuella med At The End Of The Day. Dagen före avfärd visade det sig att vi båda var övertygade om att den andre köpt biljetter. Så vi stod där utan och det var omöjligt att få tag på trots att jag gjorde ett tappert försök att ringa skivbolag, fick tag på nummer till någon som eventuellt kunde hjälpa mig med gästliste-platser; men som var sur och grinig och la på luren i örat efter ett par inledande meningar.

Några år senare släppte de galaktiska kopojkarna sitt sista album Let It Go(2000) och det blev inga fler tillfällen för mig att se dem live. Nu, sjutton år senare är de tillbaka med originalsättningen och tretton nya låtar har spelats in. Och det låter faktiskt precis som man både kunde förvänta sig och som man såklart hoppades att de skulle låta. Den unika mixen av ganska hårda riff som varvas med popens melodier och harmonier. Om King’s X blandar Black Sabbath med Beatles så är det i Galactics fall snarare thrash som sammanfogas med Liverpools stoltheter. Lägg till roliga texter där det ofta är en positiv knorr och ett groove som i sina bästa stunder svänger rejält. Återkomsten kanske inte riktigt kan mäta sig med bandets allra bästa stunder, men på det stora hela håller jag Long Way Back To The Moon som en övertygande skiva där bland annat titellåten, Losing Ourself och den peppande Next Joke får mig på riktigt bra humör. Fortfarande låter inget annat band som detta Houston-gäng och det är riktigt riktigt skoj att de är tillbaka.