Von Hertzen Brothers

”War Is Over” (2017)

Skivbolag: Mascot

Storslagen progressive rock av ypperligt snitt

Det var inte så många veckor sen som jag skrev om de behagliga grannlandsbrödernas senaste skiva War Is Over. Hade långt ifrån lyssnat mig mätt på en av årets intressantaste skivor när det kom till min kännedom att vinylutgåvan av samma album stoltserade med två stycken bonuslåtar som varken finns på cd-utgåvan eller på spotify. Då skivan var/är såpass bra gick det inte att hålla sig borta även från lpn för att få ta del av lite mer musik från samma inspelningsperiod.

I’ll Make It Up To You är en lugn vacker låt som stilmässigt nästan låter som en psalm fast med större omfång och några rejält snygga gitarrpartier. Klart i klass med de bästa låtarna på skivan.
Jag är inte så bra på instrument-identifiering men jag gissar ändå att New Terrain smyckas ut lite extra med säckpipa. Det drar åt lite olika håll, med några fläskiga riff, marschtakt och även ett akustiskt parti där förvisso falsetten känns aningen ansträngd men annars gillar jag låten som bara den.

Två väldigt bra låtar extra är alltså belöningen om man lägger slantarna på en stilig dubbelplatta. Tveklöst värt att välja framför digitala plattformar och skulle det vara så att man redan köpt cdn bör man gravt överväga ännu mer investeringar.

Är det så att man är nyfiken på vad jag skrev i min förra recension av skivan så löd den som följer:

Brödratrion Von Hertzen brothers med Mikko, Kie och Jonne i sättningen har funkat skitbra i hemlandet Finland och med ett större bolag i ryggen gissar jag att de större internationella framgångarna också kommer infinna sig. Storslagen progressiv rock som påminner om Benesser, då och då och sentida Opeth men framförallt finns här en egen prägel som jag verkligen gillar. Visst har jag lite betänkligheter över att de bränner av sitt allra starkaste krut i den tolv minuter långa titellåten redan som albumöppning, men här finns tillräckligt mycket mer för att jag ska uppskatta skivan rejält. Bra melodier, genomtänkta texter, väldigt bra sångharmonier och en stor bredd på låtarna. Framförallt tycker jag att de lyckas bibehålla intresset i både lugnare och ösigare stunder och till och med en låt som avslutandeBeyond The Storm, som lika gärna hade kunnat urvattnas till en smetig och trist historia, blir i Hertzens tappning angenäm och oemotståndlig.