Omslag - Trägen vinner när ett nytt fantasyäventyr kommer igång

Andrew Peterson

Andrew Peterson

”Mörkret Över Aerwiar: Wingfeathersagan Bok Ett” (2017)

Förlag: Libris Förlag

Trägen vinner när ett nytt fantasyäventyr kommer igång

Andrew Peterson är säkert ett bekant namn för många musiklyssnare runt om i kyrkorna (åtminstone här i Sverige tror jag inte den profana publiken upptäckt honom) efter tjugotalet år som turnerande musiker med en hel radda album i bagaget. Dessutom uppskattad som liveartist där jag personligen tycker att hans mellansnack varit minst lika upplevelsevärda som musiken.

Hans senaste projekt är en ny inriktning då det blir fantasyäventyr för hela slanten. Först ut i den serie (oklart hur omfattande den kommer att bli, men fyra har hittills kommit på engelska) han kallar Wingfeathersagan är Mörkret Över Aerwiar och har du en fantasytörstande 12-13-nånting-åring runt krokarna som du gärna delar med dig av en bok till så är denna inte alls så dum.

Syskonen Igiby – Janner, Tink och Leeli – i den lilla byn Gliphult belägen i landet Skree lever lika begränsat som alla andra invånare. De ödleliknande varelserna, gaddarna, under ledning av den namnlösa ondskan Gnag styr samhället med brutalitet och de svarta skogarna är fyllda av varelser man verkligen bör passa sig för om livet är en kärt. Men när Leeli tillfångatas av gaddarna leder det ena till det andra och Igiby-syskonen börjar snart förstå att deras familj inte riktigt är som alla andra.

Jag tycker Andrew Peterson börjar sitt äventyr på ett bra sätt. Spänningen väcks till kommande delar, karaktärerna introduceras och den påhittade världen målas upp. Dock får man kämpa en del för att inte tappa bort sig bland alla hitte-på-fenomen. Med en ny värld där varelser och platser ska introduceras blir det lätt rörigt och när det dessutom envisas med ganska mycket utvikande fotnötter så vänder man inte blad i den utsträckning som när det är som bäst i genren. Ändå tycker jag att trägen vinner och jag ser framemot kommande del.