Omslag - Unik inblick från det svenska musikklimatet

Peo Thyrén

Peo Thyrén

”Från Noice Till Nu – Du  Lever Bara En Gång” (2019)

Förlag: Bokfabriken

Unik inblick från det svenska musikklimatet

Peo Thyrén har haft en mycket framgångsrik karriär i rockens tjänst sen tidigt 80-tal och fram tills nu, även om hans arbetsfält numera huvudsakligen är musikbranschen snarare än att bryta ny mark som musiker. Stora framgångar med Noice i början av 80-talet, följt av Easy Action och Sha-boom och slutligen B.I.G. och dessutom ett stort antal skrivna låtar som exempelvis Dansa I Neon vilken blev en stor hit med Lena Philipson 1987. Noice hamnade i skuggan av Gyllene Tider och Easy Action var så snubblande nära ett internationellt genombrott när Europe istället knep den där åtråvärda platsen som Sveriges troligen främsta hårdrocksexport och inte heller Sha-boom lyckades riktigt nå upp till de nivåer som förstaplattan gav vissa förhoppningar om. Men ändå; en imponerande musikalisk resa som krävt ett otroligt engagemang och som nu återges på ett bra sätt.

Från Noice Till Nu är en rockbiografi på det för genren ganska klassiska viset. Uppgång, berömmelse, droger, alkohol och utlevelser med kraftig risk för en ganska mörk slutpunkt. Något som drabbade Noice-kollegorna och barndomskompisarna Hasse Carlsson och Freddie Hansson som båda mötte döden alltför tidigt. För Peos del blev mötet med en kristen tjej en vändpunkt och strävan efter framgång och karriär miste stora delar av sitt lyster när Gud kom in i bilden.

Utan att ha varit något jättefan av någon av de grupper Peo varit inblandad i – även om Sha-boom spelades ytterst flitigt när det begav sig – tycker jag ändå attFrån Noice Till Nu är läsvärd och klart intressant. Peo inblick i det svenska musikklimatet är unik och han återger många roliga episoder. Bland annat Kee Marcellos kraftiga diss av Heavy Load är svår att glömma bort när man väl läst om den.