Omslag - Välskriven preapokalyptisk bladvändare

Mats Strandberg

Mats Strandberg

”Slutet” (2018)

Förlag: Rabén & Sjögren

Välskriven preapokalyptisk bladvändare

Om du är sjutton år och vet att livet kommer vara över efter sommaren. Inte bara för dig utan hela mänskligheten kommer stryka med när kometen foxworth den sextonde september kl 04:12 med förödande kraft slår ner på jorden. Hur använder man bäst tiden och hur reagerar alla andra på de nya förutsättningarna?

I Mats Strandbergs nya roman – Slutet – har vi precis den storyn och vi får till en början följa Simon och flickvännen Tilda som har helt olika sätt att se på återstoden av livet. När Tilda hittas död misstänks Simon för mordet och alla verkar tro att han är den skyldige. Alla utom Lucinda, och tillsammans bestämmer de sig för att försöka hitta mördaren under livets sista veckor.

Tidigare böcker jag läst av Mats Strandberg (Engelsfors-trilogin, Färjan, Hemmet) har samtliga imponerat dels med starka berättelser och dels med färgstarka och minnesvärda personporträtt. De har även haft bärande inslag av övernaturlig karaktär. ISlutet håller Strandberg sig till en mer vardaglig värld utan vare sig häxor, vampyrer eller demoner. Istället finns det otäcka mitt ibland oss och det finns olika sätt att förhålla sig till det. Precis som varit fallet när större katastrofer inträffat söker sig många till kyrkan och i Slutet väljer många antingen den traditionella statskyrkan eller den betydligt mer amerikaniserade Sannkyrkan. Kul att så mycket kretsar kring kyrkan även de båda trosriktningarna ter sig väl tillspetsade och inte direkt överensstämmer med min bild av vare sig stats- eller frikyrkan.

Utöver en väldigt spännande story där både apokalypsen och letandet efter mördaren är riktigt bra huvudspår så måste jag även lyfta fram karaktärerna. Riktigt bra beskrivna och särskilt Tilda blir en intressant gestalt. Hon framstår som en tjej med hemligheter som för tankarna till Laura Palmer (i tv-serien Twin Peaks) och det är riktigt nagelbitande att följa med i resan efter hennes baneman.

Låt dig inte avskräckas av att Slutet lanserar som en bok för tonåringar; det finns ingen övre åldersgräns för en riktigt välskriven preapokalyptisk bladvändare.