Omslag - Växt ytterligare

Innerwish

”Inner Strength” (2006/2018)

Skivbolag: Ulterium Records

Växt ytterligare

På grekernas tredje platta Inner Strength tycker jag de växt ytterligare och det är tydligt att stabiliteten på medlemsfronten gjort gott. Babis har blivit riktigt varm i vokalistkläderna och genom hela skivan tycker jag han sjunger riktigt bra. Thimios Krikos skriver i linernoten att de satsade mycket på de vokala melodierna och det märks på ett mycket positivt sätt.

Skitstark öppning med powermetalldängan Travellers In Time som verkligen balanserar precis på rätt sida i denna ibland så usla genre.  Bleeding Heart är en annan låt som sticker ut med ett närmast elakt riff och återigen väldigt bra sånginsatser som ibland för tankarna åt Joey Tempest (Europe) som han lät på deras första två skivor. Även här balanserar Innerwish på den där kraftmetalliska linan. Mestadels görs det bra, men tyvärr trillar de dit i tonartshöjning, schlagerglättighet och på tok för klämkäcka dubbeltrampsinslag vid en del tillfällen.

Eye Of The Storm har ett riff man omedelbart älskar och hela låten är höja-näven-i-luften-heavy-metal precis som jag vill ha den. Samma sak kan sägas om Final Prophecy.  Balladen Never Let You Down tar sig skapligt i refrängen men vad Babis sysslar med i första versen ligger sjumilakliv bort från vad jag gillar. Smetigt och nära falsetten tar han i ända från tårna och det är nära att skämskudden åker fram. En rejäl upphämtning i de två avslutande spåren Inner Strenght och inte minst den episka och nästan nio minuter lång Gates Of Fire. Den sistnämnda är i mitt tycke skivans höjdpunkt och som helhet är det snubblande nära ett högre betyg. Tveksamheterna från första skivan är som bortblåsta, det är jämnare och starkare både låt-, musik-, och sång-mässigt och topparna är högre än tidigare.