Omslag - Berättelseflöden och löpning

Dekius Lack

Förlag: Bakhåll

Berättelseflöden och löpning

Sankt Hans backar i Lund är belägna åttiosex meter över havet men ändå är backen bar typ tolv meter hög och inte så vidare värst mycket att komma med. Men ska det tränas inför mer kuperade terränger har man inte så mycket annat att välja på om man bor i trakten. Kristoffer har sprungit mycket där. Han har även funderat mycket där.

I den fjärde fristående boken om författaren Kristoffer och hans kompisar Tommy och Martin i synnerhet är det mycket funderande, mycket öde och som förväntat mycket löpning. Kristoffer flyr från polisiära åtgärder för brott han inte är skyldig till. Tommy har just hoppat från en balkong i vad som skulle kunna vara ett självmordsförsök men som enligt honom själv snarare handlar om att prova en teori om beräkningar av luftmotstånd med mera och som – åtminstone teoretiskt – är helt ofarligt. Kristoffer behöver få Tommy på bättre tankar så som redan nämnts flyr han och tar Tommy med sig på en spontan löparrunda till Tyskland.

I boken får vi ta del av berättelseflöden a la Tommy och trådarna från dem för personer från många år tillbaka till nuet och det är tantrisk kurs, pianoprinsessa Esmé, en dotter och imponerande duktiga minigolfspelare om vartannat.

Utsikt Från Ett Tolv Meter Högt Berg är lite rörigare än de tidigare böckerna, men trådar knyts ihop och jag tycker Dekius Lack lyckas ännu en gång med att få helt galen löpexercis att verka mycket lockande. Med fördel läser man de andra böckerna först så man lär känna karaktärerna från början. Vore kul om författaren har fler böcker om Kristoffer och de andra i åtanke. Jag skulle definitivt läsa ännu mer om dessa fascinerande profiler.