Omslag - En afton i bluesens tecken

Gary Moore

”Live From London” (2020)

Skivbolag: Provogue/Mascot Label Group

Genre: Blues

En afton i bluesens tecken

På den tiden när internet för de flesta bara var något man hört talas om, när streaming, spotify och youtube inte ens var påtänkt pallrade undertecknad sig iväg till skivbutiken för att inhandla nytillkomna Still Got The Blues (1990). Gary hade då tidigare släppt Wild Frontier (1987) och After The War (1999) vilka jag båda hört och uppskattade rätt stort. Förväntningen var stor och jag hade inte provlyssnat eller kollat upp. Möjligen hade jag hört titellåten, men i så fall hade jag övertygat mig själv om att resten skulle vara samma schyssta snällhårdrock som jag gillade så starkt. Besvikelsen var monumental.

Bluesgubben (som jag då inte kände till) var tillbaka och det var i huvudsak den genren han kom att ägna sig åt därefter. Även om de två redan nämnda plattorna fortfarande ger en skön nostalgisk värme så har jag sen länge ändrat mig om Moores bluesiga tongångar. Dels så var han en grym gitarrist, en bra sångare och dels så fanns det många bra låtar. 2009 körde han en klubbspelning på Islington Academy i London. Kvällen spelades in och nu finns tillfället att ta del av tretton låtar från den aftonen. En inspelning som får orden ”jag borde varit där” att kännas relevanta. För trots att han körde ett strikt blues-set utan några 80-talshits är energin och intensiteten så övertygande och låtar som Have You Heard, Still Got The Blues, Parisienne Walkways och ett knippe till är verkligen riktigt bra. Att han gick bort bara året senare – inte ens sextio år gammal – ar såklart väldigt tråkigt. Förhoppningsvis kan fansen trösta sig med ännu fler liveinspelningar framöver.