Omslag - I väntan på nästa fullängdare

Sodom

”Out Of The Frontline Trench” (2019)

Skivbolag: Steamhammer/SPV/Border

Genre: Thrash Metal

I väntan på nästa fullängdare

Nytt material från de teutoniska tyska thrasharna Sodom är för det mesta ett rätt säkert kort. Det har gått ett tag sen förra fullängdaren och vad passar väl fansen bättre än att bli läskad med en mini-platta för att stilla längtan i väntan på den kommande Genesis XIX.

Först ut är titellåt från redan nämnda kommande skiva. En rätt trevlig historia som puttrar på i det sedvanliga Sodom-landet. Textmässigt behandlar den förstörelsen av Sodom och Gomorra och nog var det väl på tiden att tyskarna tog sig an det ämnet.

Följs av Down On Your Knees och Out Of The Frontline Trench som också är nya, småtrevliga och som det verkar exklusiva för denna ep. Det har ju skett ett line-up-skifte i bandet och den nya sättningen har då även spelat in Agent Orange på nytt. Skadar ju inte att bli påmind om hur bra de var under den allra största storhetstiden. Samtidigt blir det lite synd, då övriga låtar på ep:n bleknar lite i jämförelsen och jag personligen blir mycket mer sugen på att plocka fram den plattan än att fortsätta lyssna på det nya. Nu kväste jag den impulsen och fortsatte in på en live-version av Bombenhagel. Och jodå; som ni anar så är även det trevligt.

Jag tycker det funkar fortfarande. Tom och hans manskap är gubbagamla men håller geisten uppe. Kan dock inte riktigt förstå varför det envisas med att dra ut på låtarna ända till fem-minuters strecket. Blir onödigt långt och nog vore det betydligt roligare med lite högre tempo i tre minuter istället för det där extra partiet som inte tillför låten nåt nämnvärt.