Omslag - Texter 1978-2017

Thåström

Förlag: Teg Publishing

Texter 1978-2017

Konceptet är enkelt. Ta de låttexter en av Sveriges största artister skrivit, placera dem kronologiskt i fallande skala i en bok. Lägg till lite foto och ett index. Klart. Halvkul egentligen. Men då det är Thåström som är artisten blir det mer än så. Hans integritet är omtalad, det är mycket sparsmakat med intervjuer och vi lär aldrig få se honom i något lekprogram på TV. Då får man helt enkelt hålla till godo med vad man får. Särskilt om man – som undertecknad – tycker han saknar motstycke i Sverige och är en av få som lyckats förbli relevanta, intressanta och nyskapande långt fram i karriären.

Texter är en stilig robust bok med hårdpärm, bra papperskvalitet och en hel del foton som jag inte sett tidigare. Txtr (2007), som också samlade Thåströms låttexter, har varit utgången sen länge. Dessutom har det ju kommit några skivor sen dess varpå jag kan förstå att man gör ett liknande koncept. Texter är snyggare, ger ett proffsigare intryck och känns mer Thåström anno 2019 där den föregående boken mer tycktes applicera på PLP-tiden. Kan dock inte förstå varför man inte plockat med texterna till de singelbaksidor som inte finns med på några album. Exempelvis Move Like A Menace Pt. 2 som i mitt tycke är en av de absolut starkaste låtarna från industri-åren. Givetvis hade det varit roligt med ännu lite mer än bara texter och (relativt få) foton. Tänk om det hade gått att få lite liner-notes, skrivna verser som inte kom med i den slutliga texten eller något annat liknande. Då hade det varit julafton och tveklöst högsta betyg.